🔎 Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

Afspraak

Ik heb nu een huisarts nodig, wat moet ik doen?

In een levensbedreigende situatie bel je direct 112. Niet levensbedreigend, wel spoed? Je kunt ons bereiken op 073 613 80 41. Buiten de openingstijden van onze praktijk staat  de huisartsenpost voor je klaar, te bereiken op 088 876 5050.

Wanneer bel ik de huisartsen spoedpost?

Wanneer de huisartsenpraktijk dicht is, kun je de huisartsen spoedpost bellen, maar let op: De huisartsen spoedpost bel je in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen alleen wanneer je dringend medische zorg nodig hebt. Er is sprake van spoed. Is er geen sprake van spoed? Dan wacht je tot de volgende werkdag en bel je je eigen huisarts. Wil jij meer informatie over wanneer je de huisartsenpraktijk belt en wanneer je de huisartsen spoedpost belt? Klik dan op onderstaande link. Deze website is gemaakt door de huisartsenposten in Brabant.


Lees meer informatie
Op welke manier(en) kan ik een afspraak maken?

Je kunt online direct een afspraak maken via jouw portaal. Twijfel je of je wel een afspraak nodig hebt? Vraag het online aan je huisarts of gebruik de keuzehulp 'moet ik naar de dokter?' en krijg direct antwoord op je vraag! Wil je liever de assistente aan de lijn? Bel 073 613 80 41.

Wat kan ik met de MedGemak app?

De MedGemak app is speciaal gemaakt voor je smartphone en biedt een aantal voordelen bovenop MijnGezondheid.net. Dit kun je met de MedGemak app:
-        Veilig én snel inloggen
-        Handige inneemwekker voor je medicijnen instellen
-        Een foto of bijlage meesturen als je online een vraag stelt aan je huisarts
-        Een afspraak inplannen bij je huisartsenpraktijk


Aan de slag met de MedGemak app
Stap 1: Nog geen MijnGezondheid.net account? Vraag hier je account aan
Stap 2: Download hier gratis de MedGemak app
Stap 3: Koppel de app aan jouw MijnGezondheid.net account

Stap 4: Voer in de MedGemak app jouw activatiecode en geboortedatum in en registreer je toestel. Jouw activatiecode vind je in MijnGezondheid.net.

Waarom vraagt de assistente waarom ik een afspraak met de huisarts wil maken?

Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van jouw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van jouw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met jouw informatie om te gaan.

Ik wil mijn huisarts online een bericht sturen

Heb je een vraag voor je huisarts? Stel je vraag heel eenvoudig online via jouw portaal. Je kunt ook eenvoudig foto’s of documenten meesturen. Dit gebeurt op een beveiligde manier. Je ontvangt op werkdagen binnen 48 uur  antwoord.

Ik wil graag een huisbezoek aanvragen

Het kan voorkomen dat je klachten zodanig zijn dat je niet naar de praktijk kunt komen voor het spreekuur. Wij bezoeken dagelijks patiënten die fysiek niet in staat zijn om zelfstandig dan wel met begeleiding naar onze praktijk te komen. We willen je dringend vragen om bij het aanvragen van een huisbezoek kritisch te kijken of een huisbezoek echt nodig is. Een huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar de praktijk te komen.


Voor het aanvragen van een huisbezoek bel je in de ochtend naar 073 613 80 41. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek nodig is. Heeft je huisbezoek spoed? Toets dan 1 in bij het menu als je de assistente belt.

Kan ik ook voor iemand anders een afspraak maken?

Wil je een afspraak maken voor bijvoorbeeld je moeder, oom of een van je kinderen? Dat kan! Vermeld bij het maken van je afspraak goed om welke persoon het gaat. LET OP: gebruik voor het online afspraak maken wel het account van degene voor wie de afspraak bedoeld is. De accounts zijn gemakkelijk te koppelen in het portaal als je verantwoordelijk bent voor deze persoon. Zo ontstaat er geen verwarring en komen de gegevens in het goede dossier terecht.

Kan ik beeldbellen met mijn huisarts?

Jazeker! Dit kan met je eigen huisarts of praktijkondersteuner. Je kunt hiervoor een belafspraak maken met de assistente op 073 613 80 41. Zorg je wel voor een goede verbinding en voldoende privacy?

Is er ook een telefonisch spreekuur?

Voor eenvoudige en korte vragen kun je gebruik maken van het telefonisch spreekuur. Hiervoor bel je bij voorkeur ’s ochtends tussen 08.00 en 10.00 uur met de assistente via 073 613 80 41. De huisarts belt je terug. Blijf telefonisch bereikbaar. Meestal kan de vraag ook online beantwoord worden. We adviseren om je vraag eenvoudig via jouw portaal te stellen en de huisarts zal deze zo snel mogelijk beantwoorden.

Hoe lang duurt een reguliere afspraak?

Een reguliere afspraak bij de huisarts duurt 10 minuten.

Kan ik ook een dubbele afspraak aanvragen?

Heb je meerdere vragen of wil je een gesprek, dan kun je bij het maken van je afspraak een dubbele afspraak inplannen. Dit zijn 2 afspraken achter elkaar, zodat het een dubbel consult wordt. Twijfel je over hoeveel tijd je nodig hebt? Overleg dit dan telefonisch met de assistente via 073 613 80 41.

Hoe kan ik mijn bezoek aan de huisarts voorbereiden?

Of je nu een online afspraak hebt of naar de huisarts gaat, zorg dat je altijd voorbereidt bent zodat de huisarts je beter kan helpen. Handig is om het op te schrijven. Vertel kort en duidelijk wat je klacht is. Lees het voor je afspraak nog even door. Schiet je nog iets anders te binnen? Schrijf het erbij! Houd het bij de hand tijdens de afspraak en noteer de antwoorden van de huisarts. Zo kun je het later makkelijk teruglezen. Of bekijk vooraf jouw dossier in je portaal voor meer informatie.


Voor afspraken met de praktijkondersteuner maken we soms gebruik van vragenlijsten. Als de vragenlijsten gebruikt worden krijg je die vooraf aan de afspraak toegestuurd. Vul deze lijst vooraf in zodat dit tijdens het consult besproken kan worden.

Moet ik ook een afspraak maken voor het inleveren van urine, ontlasting of andere materialen voor laboratoriumonderzoek?

Ja, dat is nodig. Als je urine, ontlasting of andere materialen zoals speeksel moet inleveren, krijg je een potje mee van je huisarts. Je kunt het materiaal tijdens openingstijden op afspraak inleveren.

Ik heb een wratje die ik weg wil laten halen, kan dat bij de huisarts?

Wratten zijn knobbeltjes die ruw en hard aanvoelen. Soms zien ze er een beetje bloemkoolachtig uit. Ze komen vooral voor op handen en voeten. Wratten worden veroorzaakt door een virus, het humaan papillomavirus. Wratten kunnen geen kwaad en hoeven alleen behandeld te worden als je er veel last van hebt. Wratten verdwijnen meestal vanzelf zonder littekens.  Als je weinig last hebt van de wratten kun je het beste afwachten en niets doen. Heb je veel last van je wratten, zoals pijn of irritatie? Dan kun je een afspraak maken voor een behandeling via 073 613 80 41.


Klik hier voor meer informatie over wratten
Wanneer moet ik contact opnemen bij een moedervlek?

Moedervlekken ontstaan door een ophoping van een bruine kleurstof in de huid. Ze kunnen verschillende vormen en grootte aannemen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vlak, hobbelig, rond of ovaal zijn. Moedervlekken kunnen geen kwaad en geven over het algemeen geen klachten.


In sommige gevallen kan er een afwijkende moedervlek ontstaan wat een voorteken kan zijn van huidkanker. Je neemt contact met ons op als:

-        de moedervlek geen onafgebroken kleur of vorm heeft

-        de moedervlek kleuren bevat als blauw, rood, wit of zwart

-        de moedervlek 6 millimeter of groter is

-        de moedervlek ineens veranderd van vorm, dikte, grote en kleur

-        de moedervlek jeukt

-        de moedervlek bloed

-        er zweertjes of korstjes op je moedervlek komen


Klik hier voor meer informatie over moedervlekken of neem contact op met de huisarts.

Ik heb psychische klachten, kan ik hulp krijgen?

Door psychische klachten heb je minder plezier in het leven. Je maakt je misschien veel zorgen, denkt steeds aan angstige situaties of bent snel geïrriteerd. Je kunt je moeilijk concentreren, bent verward of slaapt slecht. Ook kun je er lichamelijke klachten bij hebben, zoals hoofdpijn, hartkloppingen, nekpijn of maagklachten.


Heb je een van deze klachten? Dan is het goed om hulp te zoeken. Je kunt je vraag of zorg aan ons voorleggen door online een afspraak te maken. We bekijken samen met jou wat er speelt en zorgen ervoor dat jij gepaste hulp krijgt van een psycholoog, psychotherapeut of psychiater. Vind je het fijner om eerst een assistente te spreken? Bel dan 073 613 80 41.

Ik wil me laten vaccineren voor een reis

We geven als praktijk geen reizigers- of vaccinatieadvies. Wij adviseren om contact op te nemen met onderstaande instanties, zodra je een reis geboekt hebt. Ga je langdurig reizen, emigreren, werken of stagelopen? Neem dan zo vroeg mogelijk contact op. Ook als je op korte termijn, onverwacht of last minute op reis gaat heeft vaccineren nog zin!


- GGD reisvaccinaties

- Travel Doctor

- Reisprik


Belangrijk: voor vaccinaties binnen Europa zoals Hepatitis A en DTP kun je soms via de apotheek verkrijgen. Informeer vooraf of de zorgverzekeraar het vergoedt. Voor vaccinaties buiten Europa kun je bij bovenstaand terecht.

Wat te doen bij vragen over mijn afspraak?

Heb je een afspraak gepland, maar heb je vooraf nog een vraag over deze afspraak? Stel deze dan gerust aan de assistente via 073 613 80 41.

Waarom is mijn eigen dokter niet altijd aanwezig?
“Mijn dokter is er nooit als ik hem nodig heb”. Je hoort het elke week wel een keer in de praktijk en anders wel op een verjaardag. Nou is de dokter helemaal niet vaak weg maar misschien wel vaak op het moment dat je de dokter nodig hebt. Hoe zit dat nu?
Dokters hebben cursus
Een huisarts is verplicht om gemiddeld 40 nascholingsuren per jaar te behalen om de bevoegdheid tot huisarts te behouden. Soms worden er ’s avonds cursussen georganiseerd en vaak zijn de uitgebreidere cursussen overdag en vaak ook nog een aantal dagen achter elkaar.
Voor de verplichte en zeer leerzame cursussen is uw huisarts één of twee weken per jaar afwezig.

Dokters hebben terugkomdagen van de huisartsen opleiding
Onze huisartsen begeleiden huisartsen in opleiding. Om de juiste begeleiding te kunnen geven, zijn de artsen verplicht om scholingen te volgen. Eén keer in de 2 maanden zijn zij hiervoor afwezig. Op deze dagen is de huisarts in opleiding aanwezig, zodat je toch met jouw zorgvraag terecht kan bij een arts.

Dokters hebben slaapdagen
Als een dokter nachtdienst heeft gehad, is hij de dag daarna niet op de praktijk aanwezig. De dokter moet dan slapen. Dit is sinds de invoering van de huisartsenposten zo geregeld in Nederland. Een nachtdienst is een volwaardige dienst waarbij de arts druk in de weer is. Het is daarom niet meer verantwoord als hij overdag door zou werken.

Dokters hebben meer vakantiedagen dan mensen met een kantoorbaan
Een dokter heeft zo’n 30 vakantiedagen op jaarbasis. Dat is meer dan de gemiddelde Nederlander. Dat komt omdat dokters ook werken op feestdagen en in de weekenden. Dat doet de gemiddelde Nederlander niet.
Daarnaast bestaat een gemiddelde werkweek van uw huisarts uit 60 uur per week, dus we kunnen niet zeggen dat een huisarts weinig werkt.

Welk nummer moet je bellen als jouw huisarts afwezig is?
Binnen huisartsenpraktijk Den Bosch Oost wordt de waarneming altijd onderling geregeld als een arts afwezig is i.v.m. een nascholing of een vakantie. Als je belt naar de praktijk van jouw huisarts krijgt je een instructie te horen in het keuzemenu.
Ik wil een Second Opinion of een medische verklaring aanvragen
Een Second Opinion aanvragen kan niet altijd via de eigen huisarts. De hoofdbehandelaar, die u op dat moment behandelt, kan een Second Opinion aanvragen.

Staat u bij een specialist in het ziekenhuis onder controle en wilt u naar een ander behandelcentrum, dan moet u dat met uw eigen specialist bespreken.

Kijk voor alle antwoorden op: www.verwijsafspraken.nl
Wanneer bel je met de huisartsen spoedpost?
Wanneer de huisartsenpraktijk dicht is, kun je de huisartsen spoedpost bellen, maar let op: de huisartsen spoedpost bel je in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen alleen wanneer je dringend medische zorg nodig hebt. Er is sprake van spoed. Is er geen sprake van spoed? Dan wacht je tot de volgende werkdag en bel je je eigen huisarts.
Wat is de visie op spoedzorg en triage?
Te veel mensen maken onnodig gebruik van spoedzorg. Veel mensen bezoeken de huisartsenpost of de afdeling spoedeisende hulp (SEH) op eigen initiatief. Uit onderzoek blijkt dat het aantal ‘zelfverwijzers’ varieert van 40 tot 70%. Meer dan 80% (!) komt met klachten die ook de eigen huisarts kan behandelen.
De bereikbaarheid van de huisartsenpraktijken voor spoedgevallen is goed. Elke praktijk heeft een spoedlijn die binnen 30 seconden moet worden opgenomen.
Triage voorkomt onnodig gebruik van spoedzorg
De huisartsenpraktijk beschikt over veel voorkennis over de patiënt en zijn ziekte, en vaak is er een langdurige behandelingsrelatie. De huisarts kan hierdoor beter persoonsgericht werken. De assistente kent veel patiënten persoonlijk en van nagenoeg iedere patiënt is een dossier beschikbaar. Goede triage zorgt dat de patiënt op de juiste plaats terecht komt en dat de SEH niet onnodig wordt gebruikt.

Wat is triage?
Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag, dat wil zeggen dat de doktersassistente bepaalt met hoeveel spoed een patiënt onderzocht en behandeld moet worden. Daarna bepaalt ze de wijze waarop de hulpvraag het beste kan worden beantwoord en door wie de patiënt gezien moet worden.

Wat is het doel van triage?
Het wordt steeds drukker in de huisartsenpraktijk. Bereikbaarheid en service staan onder druk. Daardoor groeit de behoefte aan patiëntvriendelijke en medisch verantwoorde ‘triage’ door de assistenten. Bij triage gaat het erom door het stellen van vragen de hulpvraag van de patiënt helder te krijgen en vervolgens op de juiste manier te beantwoorden. Deze ondervraging zorgt ervoor dat je als patiënt de juiste zorg krijgt op het juiste moment, door de juiste hulpverlener. Zo blijft onze zorg laagdrempelig en kunnen we als huisartsen onze tijd en zorg ook op de juiste manier inzetten.’

Om een aantal redenen is het belangrijk dat er triage wordt verricht:
• De doktersassistente maakt een inschatting van de snelheid waarmee iemand met zijn/haar klacht geholpen moet worden.
• Het toekennen van de juiste hulp of actie bij de vraag van een patiënt; bijvoorbeeld een (spoed)afspraak, een (spoed)visite, een advies of recept.
• De juiste tijd wordt ingepland, bijvoorbeeld een dubbelconsult.
• De juiste hulpverlener wordt ingeschakeld.

Speciale training van de doktersassistente
Onze doktersassistenten zijn speciaal opgeleid om triage te verrichten en bezitten voldoende medische kennis. Er zijn een aantal duidelijke medische klachten of vragen, die de doktersassistente op basis van bepaalde protocollen zelfstandig kan afhandelen met een zelfzorgadvies onder supervisie van uw huisarts. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van de NHG-TriageWijzer.
“Ik ben 51 jaar en ben nog nooit uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek borstkanker. Hoe kan dit?”
Geregeld bellen er cliënten van 51 of 52 jaar naar Bevolkingsonderzoek Nederland. Ze geven dan aan verbaasd te zijn dat ze nog niet zijn uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek borstkanker, want het bevolkingsonderzoek begint toch bij 50 jaar?
Het klopt dat niet elke vrouw in Nederland op haar 50e een uitnodiging krijgt. De reden hiervoor is als volgt: wij ontvangen de gegevens van cliënten vanaf de leeftijd van 50 jaar. Vervolgens nodigen wij onze cliënten uit op postcodegebied: cliënten ontvangen een uitnodiging op het moment dat een van onze onderzoekwagens bij hen in de buurt staat. De planning van onze onderzoekwagens heeft een cyclus van 2 jaar (dit kan tijdelijk langer zijn). Hierdoor kan het gebeuren dat iemand de eerste uitnodiging pas ontvangt op de leeftijd van 51 of zelfs 52 jaar. Ook kan het voorkomen dat iemand kort voor de 50ste verjaardag al een uitnodiging ontvangt.
Moet ik naar de dokter?
Moet ik naar de dokter of niet?
Twijfelt u of u met uw klacht of vraag naar de huisarts moet?
Via ‘Moet ik naar de dokter?’ krijgt u online advies of het nodig is om een dokter te raadplegen. Het programma voorziet ook in zelfzorgtips.


Thuisarts: heldere uitleg
Uitstekende en betrouwbare informatie van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) over ziektes en gezondheid. Op www.thuisarts.nl vindt u ook tips om gezond te blijven, zelf klachten aan te pakken en om uw bezoek aan de huisarts voor te bereiden.


Keuzehulpen
‘Keuzehulpen’ kunnen u helpen bij het maken van een keuze tussen verschillende medische behandelingen. Op keuzehulpen kunt u kiezen voor een keuzehulp, die aansluit bij de ziekte waar u voor behandeld moet worden. Raadpleeg uw zorgverlener wanneer u twijfelt of de keuzehulp geschikt is voor uw specifieke situatie.


Thuismetingen
U kunt via de “Ik ben VIP” app zelf gedane metingen bijhouden en doorgeven aan uw praktijkondersteuner. Bijvoorbeeld uw bloedsuiker, bloeddruk en gewicht.
Overleg met uw praktijkondersteuner, zodat zij dit voor u aan kan zetten.

Moet ik naar de dokter? Thuisarts.nl
Hoe kom ik sneller in contact met mijn huisarts?
Wanneer u op de onderstaande link klikt, kunt u uw vraag stellen aan uw huisarts. Op werkdagen zal de huisarts u binnen 24 uur antwoorden.

Klik hier voor sneller contact
Heb ik een nieuwe verwijzing nodig om een afspraak te maken bij mijn specialist?
Zolang als de patiënt in behandeling is bij de medische specialist is géén nieuwe verwijzing nodig van een huisarts. In dat geval is de geldigheidsduur langer dan 1 jaar; bijvoorbeeld voor een controle voor over 2 jaar óf als de medisch specialist benoemt in dossier dat de patiënt bij klachten mag terugkeren is dan géén nieuwe verwijzing nodig. Als een patiënt medisch is uitbehandeld én inmiddels weer is terugverwezen naar de huisarts, dan is bij dezelfde zorgvraag wél een nieuwe verwijzing nodig. Voorwaarden hierbij zijn dat de medisch specialist in het medisch dossier heeft vastgelegd dat de patiënt is uitbehandeld én de huisarts hierover heeft geïnformeerd.